יום ראשון, 27 בדצמבר 2009

כלים ועוד כלים…

*

לפני כמה פוסטים הצגתי כאן תמונות מתחילתו של תהליך ייצור של כמה ספלים וקנקן, לאחר השלב הראשוני – ייצורם על האובניים.

תמונה088

לאחר שהכלים קצת מתייבשים (זה לוקח יום, יומיים, שבוע – תלוי במזג האויר ובמידת אריזתם בניילונים) מתבצע השלב שנקרא "צד שני", שהוא עיצוב החלק התחתון של הכלי – הורדת חימר מיותר, סידור "רגל" או תחתית אחרת, ניקוי, ליטוף ועידון צורה. בשלב הזה מוסיפים לכלי ידיות במידת הצורך. הכלים עדיין לחים מעט והדבקת הידיות (שמכינים אותן כרצועות נפרדות), נעשית עם חימר במצב צבירה ממש בוצי.

בתמונה זו ניתן לראות בדיוק למה התכוונתי כשאמרתי "צד שני" – שימו לב לתחתית של הספל שקיבל ישבן קטן ומעוגל (לעומת צורת הספלים בתמונה הקודמת) ובנוסף קיבל ידית ו"חותמת" (שהיא בעצם הטבעה בחימר בשלב שהוא עדיין רך מספיק).

IMG_0938

החימר הזה נקרא חימר לבן – אף על פי שבשלב הזה הוא נראה אפור למדי. הוא ייראה לבן לאחר השריפה במידה ולא ייצבע.

IMG_0936

וכאן כל שמונה הספלים והקנקן לאחר שקיבלו ידיות. ניתן להבחין די בקלות שלא כולן יצאו ממש באותו גובה, וחדי העין יוכלו להבחין בעוד אי אלו הבדלים. די קשה ליצור שני כלים זהים בצורתם ובגודלם, צריך המון נסיון ותרגול (שעוד אין לי) וכמו שאומר אחי המעודד – "עבודת יד לא צריכה להיראות כמו ממכונה…", ומי אני שאתווכח?

IMG_0933

IMG_0934

לאחר שסיימנו עם הידיות ניתן להתחיל לצבוע את הכלים, ורצוי לעשות זאת כשהכלים עדיין לחים.

בתמונה הבאה הכלים כבר צבועים, למרות שקצת קשה להבחין בצבע, כי גם לאחר הצביעה לא ממש רואים איך הוא ייראה בצורתו הסופית (לאחר שריפה וגלזורה) – וצריך לסמוך על הדמיון…

שני הספלים הקרובים שבתמונה עומדים על מין מתקנים מסתובבים ידנית המקלים על הצביעה, כיוון שכלים עגולים רצוי לצבוע בתנועה סיבובית. מי שלא מפחד יכול לצבוע אותם גם תוך כדי סיבוב עדין על האובניים עצמן, אבל יש לעשות זאת ממש בזהירות, כי לחיצה חזקה מדי על הדוושה של האובניים תגרום לכוח הצנטרפוגלי לעשות את שלו ולשלוח את הכלי לקפיצה מוטסת אל עולם שכולו טוב…

IMG_0941

IMG_0939

לאחר הצביעה אני מעטרת את הכלי בפרחים והתוצאה נראית כך.

IMG_0942

ועם קצת עזרה של המחשב בתיקון צבעים -

IMG_0943

כעת – הם מתייבשים ומחכים לשריפה הראשונה שלהם. בשלב ההמתנה הזה, כשהם כבר יבשים, הם נהיים כל כך שבירים ופריכים (קצת כמו בוץ יבש...) שתמיד זה נראה לי נס שהם שורדים בכלל…אני אדווח על המשך התקדמותם לכשיהיה על מה לדווח, וכמו שכבר כתבתי פעם – צריך המון סבלנות כשמצפים להעמסת תנור ולשריפות…

ומי שלא קרא כאן בעבר ומעוניין לקרוא פוסט קודם עם קצת יותר הסברים על התהליך מוזמן לפוסט הזה.

וכעת אשתף אתכם בכמה כלים שהגיעו עד הלום והצטרפו השבוע לערימת הכלים מחוסרי הדיור שלי…

הראשונה – קערה על שלוש רגליים- צולמה מבחוץ, מבפנים ומלמטה, ומלאה בגוונים ונזילות כמו שאני אוהבת.

כלי עם רגליים

אין לי מושג איך הגיע הכתם האדמדם לתוך הקערה (כנראה מטפטוף גלזורה של כלי אחר בסטודיו), אבל אני מאוד אוהבת את הכתם הזה וכבר חושבת על ליין של כלים מוכתמים.

וכאן - חלקן הפנימי של שתי קערות נוספות שמאוד אהבתי את צבעיהן -

IMG_0952

וצלחת שיכולה לשמש תחתית לעציץ – היא נוצרה כלאחר יד ולא היתה ממש מתוכננת, אבל הספירלה שלה, שנוצרה בלחיצה בזמן סיבוב האובניים, מאוד יפה בעיני.

IMG_0962


*

21 תגובות:

  1. מרהיב!! פשוט מרהיב!!
    אהבה גדולה יש לי לחימר... הלוואי ופעם אחזור לזה. בינתיים יש לי פסלים שהכנתי, אבל מאד מתחשק לי ללמוד ליצור עם אובניים.
    רשומה מקסימה מלאה יצירתיות.

    השבמחק
  2. מרתק! הכל יפהפה, ויפהפה עוד יותר במציאות! :-)) שוב תודה, היה כיף!

    השבמחק
  3. מקסים! ממש נחמד לקרוא את השלבים ולראות את התוצאות. מחכה לפוסט הבא :-)

    השבמחק
  4. מקסים.. והציור של הפרחים כ"כ משנה את הכלי ועושה אותו כזה רומנטי ומיוחד....

    השבמחק
  5. כלים מהממים!!
    אם היה לי כזה ספל לקפה בבוקר בהחלט הייתי קמה עם חיוך.
    כלים מהממים וגם אני מאוד אהבתי את הכתם האדום.
    מחכה לראות אותם מוכנים!

    השבמחק
  6. ממש מעניין(אותי) לקרוא ולראות תמונות של תהליכים.
    כל הכלים מקסימים.כולל הכלי עם הכתם לידה :-)
    מעניין יהיה לראות את הספלים עם הקנקן בסוף התהליך ,נראה שזה יצא יפהפה.
    גם הפעם לא קיבלתי עידכון אלא נכנסתי באקראי, דרך בלוג אחר.

    דליה ב

    השבמחק
  7. איזה יופי לראות את עבודת האובניים שלך - כל פוסט עושה לי יותר ויותר חשק...
    תודה על כל ההסברים - את הכלים האלו אתם שורפים בשריפה נמוכה?
    ואני יכולה להגיד לך שהגלזורות שלמדתי גם אני לאהוב את אי הוודאות באיך יצאו הגלזורות אחרי שריפה - הכלים והפסלים ש"השתנו" בשריה הם האהובים עליי ביותר.

    השבמחק
  8. ואוו אני מתה על הקולקציה שלך של הפרחים. איזו עבודה יפיפה ונקייה - עבודת אומן ממש.
    חיפושולי

    השבמחק
  9. מהממים. מחכה בקוצר סבלנות לראות את הספלים מוכנים. הם נראים פשוט יפיפיייים.

    השבמחק
  10. פוסט מרתק. מאד אהבתי את כתם הלידה האדום ולעשות ליין כזה יהיה ממש גאוני בעיניי.
    קרעת אותי מצחוק בתיאור של מה קורה אם לא נזהרים בזמן צביעה על האבניים (((-:

    השבמחק
  11. הם כ"כ יפים!
    כשהייתי ילדה מאוד רציתי ללמוד קרמיקה על אובניים אבל זה מעולם לא יצא.
    נראה לי כי כיפי בעולם להגיש לעצמך ולאורחים שתייה בכוסות שאת הכנת, ועוד כאלו יפים!

    השבמחק
  12. איזה יופי, עושה חשק!!!
    ואני כל כך אוהבת ת החותמת הזו בידית

    השבמחק
  13. תהליך מרתק והסברים מרתקים ! ועם כלים כאלה מרהיבים אני לא מבינה איך נשארים לך כלים מיותמים.

    השבמחק
  14. מעניין איך נראה העולם שכולו טוב של כלי הקרמיקה :-)) הכלים שלך מושלמים, פשוט מושלמים, בצורה, בצבע, בדוגמא, יופי של דבר!

    השבמחק
  15. יעלי, לדעתי את בשלה לעבור לכלים גדולים, כאלו שמתאימים לפינת אוכל בצבע שמנת :)
    כרגיל הכל מקסים!!!

    השבמחק
  16. יעל, הכלים מעוררים תשוקה למטבח יצוגי. לכוס שוקו חם וסמיך בספל מעוטר פרחים.
    הקערות יפהפיות, זו עם הכתם נראית כמו נשיקה של תות שדה.
    כשאת אומרת מחוסרי דיור אני אומרת- אני מוכנה לתת קורת גג לקערה כזו!
    פוסט נפלא!
    שנת 2010 טובה
    עינבל

    השבמחק
  17. איזה כלים יפים!
    הכסות כל כך מתוקות , עם הפרחים שציירת עליהן.
    חוץ מזה, יש לך אח מאוד חכם!
    כל כך צודק במה שאמר לך.
    לגבי הכתם, לפני שקראתי חשבתי שדג הזהב שהוספת מאוד מקורי :)
    הזכרת לי שוב שקדרות עדיין ברשימת המתנה אצלי...

    השבמחק
  18. כלים משגעים
    בעיקר הסט, מחכה ומצפה לראות את ההמשך
    צודק האח
    ורק כל כך עצוב שהקערות מחוסרות בית, קורע לב, אני תמיד ראיתי את עצמי כאדם שאוהב לעזור , אז אם את מחפשת בית מאמץ..............
    אחשוב על זה P-:

    השבמחק
  19. הכי אהבתי את מה שאמר לך אחיך.....והכלים משגעים ביותר, אני כבר מפנטזת על עוד קפה איתך ואחד הספלים.....אחחחח - מתי?

    השבמחק
  20. תשמעי, זו אומנות אמיתית!!!
    איזה פוסט מקסים ומהנה, ממש עושה חשק ללכת לקנות אבניים...
    מאוד אהבתי את התוצרים

    השבמחק