יום שבת, 31 במרץ 2012

שריפת רקו (RAKU) וחיות אחרות

*


לפני הכל – אתגר קנווסון מסתיים היום בחצות והעבודות המקסימות שקיבלתי יועברו לשיפוט חיצוני אצל חברות טובות, מוכשרות ואוביקטיביות (מכיוון שאני מכירה אישית חלק מהיוצרות). התוצאות יפורסמו בפוסט הבא :-)

*
רקו (RAKU) הוא סוג של שריפת חימר. מבלי להכנס כעת להסברים מעמיקים מדי ברמה ההיסטורית והכימית, אציין רק שזו טכניקת שריפה יפנית, במהירות גבוהה לטמפרטורה נמוכה (1000 מעלות), שלאחריה עוברים הכלים בעודם לוהטים למיכל ובו נסורת, שם הם נסגרים בתוך מצב של בעירה בתנאי חוסר חמצן מה שיוצר השפעות, או "רדוקציות", על החימר והגלזורות ולכן תוצאות שריפת הרקו מיוחדות, ובלתי צפויות.
הסטודיו שבו אני לומדת, מתכונן כבר כמה חודשים לשריפה כזו. מכיוון שמדובר בהפנינג חד פעמי ובתנור קטן אחד, כל אחד מאתנו הוגבל להכנת שלושה כלים לשריפה.
אני התחלתי את התהליך בתכנון שלוש הכלים שיתאימו לי לרקו, ואימון על כלים בשריפה רגילה (שנוצרו תחת ההשפעה הברוכה והמתמשכת של הסמינר בתל-חי בדצמבר).




IMG_2488
IMG_2489 
למרות שלא נראה כך – גם הבקבוק המרובע התחיל וסיים את תהליך העבודה - על האובניים. בהמשך, ומכיוון שהצורה שלו מזכירה לי בקבוקי דיו ישנים, התפרעתי עליו עם טפטופי צבע כחול, קובלט.


IMG_2492
*
כאמור, אחרי מספר חודשים של הכנות, הגיע יום שריפת הרקו. הייתי מגדירה אותו כל"ג בעומר של הקרמיקאים – בילינו אותו ביום הפנינג סביב האש, העשן והחביות. היה גם אוכל. משובח.

אלו הכלים המצופים בגלזורה מחכים בתוך התנור, שהוא למעשה תנור מאולתר מחבית מצופה בידוד מתאים. השפיץ הבולט לתוך התנור משמאל, הוא החיישן של הטרמוסטט.

1

את החום יוצר מבער מחובר לבלון גז. כשהטמפרטורה בחבית מגיעה ל 1000 מעלות, הכלים נשלפים החוצה.

2


בעודם לוהטים, הם נזרקים היישר לתוך חבית מלאה נסורת, מה שיוצר התלקחות. זו ההזדמנות לזרוק עליהם עלים יבשים, בלוטים וכל מיני חומרים אורגניים שהתלקחותם על הכלים והגלזורות יוצרת אפקטים מעניינים על התוצר הסופי.


את החבית הבוערת סוגרים במכסה על מנת ליצור תהליך "חיזור", קרי, יניקה של החמצן מהחרס והגלזורה וממתינים כך כ 20 דקות, בהן נוצרים האפקטים והרדוקציות על הכלים.


3

מחבית הנסורת, ובעודם בוערים, עוברים הכלים היישר לחבית מלאה במים.

4

5 
ומשם – לקרצוף ונקיון…


7 
ולמדף העבודות :-) אלו שלוש הכלים שיצרו לי מהשריפה הזו -


IMG_2476


כפי שציינתי, התוצאות בלתי צפויות – אני שלטתי על החלוקה לאזורים הלבנים והטורקיזיים, אבל כל מה שנוצר על הגלזורות מעבר לכך הוא כמעט ולא בשליטתי, כולל האזורים המוזהבים (לו זה היה תלוי בי, הבקבוק הלבן היה מקבל יותר סדקים, כתמים וקרקלים).


IMG_2508
IMG_2511 
IMG_2483  
היה יום הפנינג נפלא. בילינו 8 שעות בצליית כלים, בכל מחזור נולדו שישה כלים חדשים כשכולנו מחכים להם בסקרנות ומתח כמו חבורת יולדות נרגשת, וזו ההוכחה החותכת שגם אני הייתי שם :-)


IMG_2448
*
ולעניין אחר, אחרי כמה חודשים של בילוי על הפינטרסט שלי, הושק סוף סוף "פרויקט הפינגוין". בעוד כל חברותי עוסקות בסריגת שטיחים מחוטי כותנה, אני חגגתי על השאריות והצלחתי לשנורר מספיק חוטים בצבעים שחור, לבן וחמרה בשביל לסרוג את היצור המשעשע -

IMG_2520

מכיוון שצורת הסריגה האמיגורומית יצרה מרווחים קטנים בין חצאי העמודים לא יכולתי למלא אותו ישירות בחומר מילוי (שהיה מציץ בין החורים), ולכן תפרתי לו ביטנה בצורת כדור שחציו העליון שחור וחציו התחתון לבן ואותה מילאתי בשאריות בדים, בשביל לתת לו משקל.

IMG_2516

הוא שוקל כמו ילד בן ארבע :-)

IMG_2519

לא כל כך ידעתי מה לעשות עם הגוש החדש והדי-דבילי, ולכן הנחתי אותו באופן זמני על המדרגות. בינתיים, ב 24 השעות בהן הוא רובץ שם, נוצרה בינו לבין הינשוף מערכת יחסים מפותחת ולכן הוא כנראה ישאר נטוע במקומו כדייר זמני על בסיס קבוע…

IMG_2528

וצילום אחרון בחברת בני דודיו הננסיים.

IMG_2529
*

39 תגובות:

  1. תהליך הרקו נראה מאוד מעניין...אהבתי את התוצרים ותא הפינגנק...

    השבמחק
  2. איזה יופי של תהליך, תמיד נחמד ללמוד משהו חדש, זה נראה מדליק ( תרתי משמע :)
    הפינגון ה-ו-ר-ס!! מה זה הדבר הזה?! זה מהממם!

    השבמחק
  3. וואוו!!!! קראתי בנשימה עצורה על הראקו, זה פשוט מדהים! מדהים שמישהו חשב להוציא כלים לוהטים ולזרוק עליהם דברים כדי ליצור תוצאה מעניינת כזאת!! והתוצאות יפהפיות בעיניי!! אהבתי מאוד את הפסים והנקודות שנוצרו. והכי מצחיק שפתרת לי בעיה תרגומית סבוכה. גם בצביעה ומיקסד מדיה יש הרבה פעמים reduction בטכניקות, ותהיתי איך לקרוא לזה בעברית. לא חשבתי על "רדוקציה" ;-) והפינגווין הזה מתוק להחריד, לא יודעת למה את קוראת לו בשמות גנאי, והמדרגות שלכם נראות לי כמו מקום הולם בשבילו. בקיצור, נהניתי מאוד, תודה :-)))

    השבמחק
  4. איזה יופי לראות את התהליך! האמת - נראה קצת מפחיד כשאי אפשר לדעת מה ייצא מזה.. אבל יצאו לך כלים מאוד מיוחדים! גם אני חושבת שהלבן היה צריך להכיל קצת יותר "בלגאן".. אהבתי מאוד את הפסים - שאני מניחה שנוצרו מהזרדים שהכנסת לשם..

    והפינגווין הזה מהמם!!!! האמת, חשבתי שבכלל מראש הוא נועד לינשוף.. חח.. ואגב, לפני ששמת תמונה עם הרגליים - הוא נראה ממש קטן!

    השבמחק
  5. איזו חגיגה! כ"כ הרבה שמעתי על שיטת השרפה הזו, מקווה שפעם יצא לי גם לחוות אותה.
    הכלים מקסימים!!!

    השבמחק
  6. תהליך מרתק - תודה על ההסברים ותהמונות. הכלים יצאו מאוד מעניינים (ויפים), אשמח לראות אותך בחי ולבחון אותם !!! הפינגווין מאלף...
    תהני בנסיעה ...!!

    השבמחק
  7. מדהים העניין הזה! וברור שעשיתם את זה עכשיו, בעצם... אם תסתובבי בשכונות חרדיות תראי איך כוווולם עושים שריפת ראקו לקראת הפסח...חח

    והפינגווין הורס! ה ו ר ס ! וברור לי לגמרי למה הינשוף התאהב בו! אשמח ללמוד ממך איך להכין כזה!
    נשיקות המון♥

    השבמחק
  8. שנה הבאה את חייבת לבוא לפרדס חנה בבית הפתוח, יש פה קרמיקאים שמאוד תאהבי. והרקו שלך מקסים וכל כך מיוחד. אני אוהבת הפתעות רקוסיטיות. נשיקות ותהני תמיד מהתהליך ומהתוצאה, והפעם גם מהנסיעה הספונטנית.
    חיבוק גדול יפעת קייטס

    השבמחק
  9. וואאוו! גם רקו עשית! אין עלייך בעולם בכלל.יצא כמובן בלתי צפוי בעליל ומקסים לגמרי. את הפינגווין דימיינתי אחרת אבל יצא לגמרי מתוק. ומצחיק שהוא כבד בסוף...

    השבמחק
  10. תהליך שריפת הראקו מרתק. שמעתי על זה פעם, אבל לא ידעתי שזה התהליך. הפינגוויבילי (חחח... חיבור של פינגווין ודי דבילי) מתוק אמיתי!

    השבמחק
  11. במילה אחת- מ ר ת ק !! ובכמה יותר, פוסט מעשיר, מפתיע, מחדש, עם תוצרים יפהפיים, אקראיים וכל כך אישיותיים..אם את מבינה למה אני מתכוונת..
    הפינגווין קסום וחינני! חיבוק ותודה על הסבלנות בעניין הקנוסון.שוב.

    השבמחק
  12. במילה אחת- מ ר ת ק !! ובכמה יותר, פוסט מעשיר, מפתיע, מחדש, עם תוצרים יפהפיים, אקראיים וכל כך אישיותיים..אם את מבינה למה אני מתכוונת..
    הפינגווין קסום וחינני! חיבוק ותודה על הסבלנות בעניין הקנוסון.שוב.

    השבמחק
  13. מרתק כל כך ואת כותבת ומתארת הכל בכישרון שהוא לא פחות מכישרון היצירה שלך
    הכלים יצאו מדהימים
    והפינגווין המתוק - עוד כשדיברת עליו לפני שנוצר כבר ידעתי שיצא מדהים
    תודה על הפוסט המרתק הזה
    ונסיעה טובה

    השבמחק
  14. הפינגווין מקסים!!! לא פלא שהינשוף אוהב אותו. אני חושבת שקשה לנו להבין את הגודל שלו (:
    ותהליך השריפה שתיארת עם החימר. וואהו. לא יכולה לדמיין את הלכלוך והעשן (: כל הכבוד(:

    השבמחק
  15. הייתי מוכרחה להכנס לבלוג (אפילו שכל הרשומה כתובה לי במייל) כדי להשאיר תגובה: הכלים יצאו מהממים! איזו חדווה להשאיר את התוצרים למשהו שאין לך שליטה, אני יכולה להבין את ההתרגשות. ולגבי הפנגווין, מכייון שהוא כבד את יכולה לעשות ממנו מעצור לדלת...

    השבמחק
  16. מרתק! והפינגווין מעלף אי לכך הפסיקי לקרוא לו בשמות גנאי!
    יום נפלא ושבוע טוב !

    השבמחק
  17. גדול!
    יופי של תהליך, מקסים.

    השבמחק
  18. איזה כיף לבוא אלייך לבלוג. תמיד מעניין ותמיד צבעוני פה.
    שריפת הראקו נראית באמת תהליך כיפי - לדעתי ההמתנה לתוצרים היתה מחרפנת אותי מרוב מתח :-)
    הפינגווין יצא הורססססססס!! הוא כל כך מתוק!! אם חוטי הכותנה הרגילים לא היו מגיעים בצבעים כל כך יפים הייתי שוקלת לזנוח את המסרגות הקטנות ולעבור לסרוג בגדול...

    השבמחק
  19. הכלים יצאו מקסימים ומעניין לשמוע על התהליך.
    הפינגווין מהמם לגמרי!!

    השבמחק
  20. הכלים יצאו מאוד מיוחדים.
    בכלל, כל התהליך נשמע מאוד חוותי וכיפי.
    הפנגווין כל כך מתוק:)

    השבמחק
  21. נראה כמו סוג של טקס וודו(: מאוד מאוד מעניין והתוצרים שלך מקסימים! האפקטים של השריפה מיוחדים מאוד.

    השבמחק
  22. ווואו, תהליך הכלים נראה כל כך מעניין ומהפנט! מקסים. ממש מתנה בכל שריפה :)

    והפינגווין... מקסים מקסים מקסים!!!

    נשיקות, מירה

    השבמחק
  23. אין, אין על היצירתיות שלך ועל הכשרון הזה המפעפע...
    חולה על הפינגווין הזה!!!!!
    עכשיו בא לי להכין איזה התרעות של אמיגורמי....
    הילה

    השבמחק
  24. לפעמים דרך ההסבר לומדים לאהוב את התוצר, וההסבר המרתק שלך על הרקו בפירוש הוסיף על ההנאה מ, וההערכה לכלי הקרמיקה המשובחים שלך. הסקרנות שלך והגיוון הבלתי נדלה מלהיבים ומדבקים! אז תודה, וחג שמח

    השבמחק
  25. הכלים מקסימים,
    אבל הפינגוין הורס!!!!!!!!!!!!!!!!11

    השבמחק
  26. הכלים שלך נפלאים. בחיים לא הייתי מעלה בדעתי לזרוק אותם לגחלים עם איצטרובלים ובלוטים. נשמע כמו מתכון של איזו מכשפה..
    יצאו לך מתחת לידיים כלים יפיפיים.
    היה מעניין לקרוא על הטכניקה.

    השבמחק
  27. את יודעת שאני חולה על ראקו נכון? זו הטכניקה הכי אהובה עלי בקרמיקה. הפינגוין די דבילי עם זה אני מסכימה אבל ופה האבל הוא פרי יצירתך ובשל כך מקבל כבוד גדול אצלי. ואם הינשוף מחבבו אזי שהרווחת....מדרגות הן מקום קריר ונעים בשבילו:) נשיקות. מתגעגעת

    השבמחק
  28. את יודעת שאני חולה על ראקו נכון? זו הטכניקה הכי אהובה עלי בקרמיקה. הפינגוין די דבילי עם זה אני מסכימה אבל ופה האבל הוא פרי יצירתך ובשל כך מקבל כבוד גדול אצלי. ואם הינשוף מחבבו אזי שהרווחת....מדרגות הן מקום קריר ונעים בשבילו:) נשיקות. מתגעגעת

    השבמחק
  29. פוסט שמרגש את כל חלקי הגוף: ההסברים לראש, התוצרים לעיניים
    והפינגווין- ישר ללב

    השבמחק
  30. תענוג של פוסט על הבוקר!!! למרות שאינני מתעסקת בחימר, מעניין שבכל רשומה בה את מביאה הסברים על טכניקות כאלו ואחרות...אני ממש מרגישה שעוד רגע בא לי להצטרף אלייך לשיעורים. טכניקת הראקו נראית מדהימה, יצירתית ומעוררת סקרנות והשראה. מבינה לגמרי את ההתפעלות שלכם כמו ילדים ליד "המדורה". פשוט מדהים!!! והפינגווין- הורס! טוב שבאמת הוצאת את זה מהפינטרסט לפועל, ושזה לא נשאר חרוט לזיכרון על אחד מלוחות הנעיצה שם. יישר כח אהובה, שאפו!!!

    השבמחק
  31. הראקו מקסים במיוחד. אף פעם לא עשיתי ראקו נראה כיף. חסרים רק תפ"א:)

    השבמחק
  32. וואלה, איזה כיף ללמוד דברים חדשים! הכלים נראים מקסימים.
    הפינגווין מדהים, הוא אכן נראה שוקל לא מעט..

    השבמחק
  33. איזה תהליך מרתק, לא שמעתי עליו לפני כן וקראתי בנשימה עצורה (טוב, נו, אכלתי תפוח תוך כדי, אבל נשמתי רק כדי לאפשר לעצמי לקחת ביס...).
    התוצאות מדהימות ומעניינות, והמגה פינגוין הזה..איזה מתוק...

    השבמחק
  34. תוצאות מדהימות לרקו הזה שלך! צילומי התהליך הזכירו לי טקס וודו פולחני :-)).
    אוהבת את הכלים החדשים שלך אחד אחד וד"ש ליצור המתוק והמפתיע שעל המדרגות. מקסים!

    השבמחק
  35. נהדר. איזה תהליך מלהיב ותוצרים מהממים
    והפינגווין- מוק כל כך !!!!

    השבמחק
  36. איזה יופי של פוסט !
    לרגע קט הרגשתי ממש חלק מההפנינג !
    נראה מממממש כיף !!
    איזה יופי של תוצרים (וללא שליטתך... מעניין לעשות עלי ניסוי כזה, של יצירה ללא שליטה על התוצאה)

    והפינגווין הזה... מתוק כמו סוכר :)
    LoolaB - Smadar

    השבמחק
  37. איזו טכניקה מדהימה. מעניין מי חשב לנסות דבר כזה בכלל בפעם הראשונה...
    הכלים יפיפיים והינשוף מתוק להפליא ונראה לי שהמדרגות הן מקום מצויין עבורו. משקיף על הכל ותמיד בעיניינים :-)
    חג שמח,
    נשיקות
    שרון

    השבמחק
  38. כל פוסט שלך הוא חוויה צבעונית מעניינת ומשמחת ...

    השבמחק
  39. אני מאוהבת בתהליך הזה ויש לי כמה כלים כאלו שרכשתי בגלל היופי הזה ....
    תענוג היה לעקוב אחרי התמונות, ההסברים שלך ולחוש גם את ההתלהבות שלך תוך כדי...
    והפינגווין הורס...איזו סבלנות יש לך (-:

    יעל יניב

    השבמחק